2016. jún 01.

Adjuk vissza a sportolás és a játék örömét gyerekeinknek!

írta: Sport Navigátor
Adjuk vissza a sportolás és a játék örömét gyerekeinknek!

Bizonyára mindannyian láttunk már aranyásót! És biztos vagyok benne, hogy nem csak filmen, hanem élőben, munka közben is.
arany.jpg
Az aranyásók szisztematikusan, kőkeményen dolgoznak hóban-fagyban, esőben-napsütésben, hegyoldalakat bontanak le, folyómedreket ásnak fel, de csak egy dologra koncentrálnak, hogy aranyat találjanak. Semmi más nem érdekli őket, csak az arany.

Míg az aranyat keresik, hatalmas mennyiségű más anyagot mozgatnak meg és rostálnak át, de csak is azzal foglalkoznak, ami fontos számukra. És jól teszik, mert ez a dolguk. És mi lesz azzal az anyagmennyiséggel, ami nem arany? Az az irdatlan mennyiségű anyag, ami átmegy a kezük között, és nem arany, az megy le a lefolyóba, vagy a meddőhányón végzi.

A magyar (utánpótlás)sportban is vannak aranyásók!

Sőt azt mondhatjuk, hogy szinte csak aranyásók vannak. Minden edző, a maga szintjén, de a tudásának legjobbját akarja nyújtani. Szisztematikusan, kőkeményen dolgoznak, hóban-fagyban, esőben-napsütésben egy dologra koncentrálnak, keresik a magyar sport számára aranyat érő gyerekeket.

És jól teszik, mert ez a dolguk ebben a rendszerben.

Lehmann László - NSI

De az irdatlan mennyiségű anyag, ami nem ér aranyat, az többségében megy a sport meddőhányójára!

Azok a gyerekek, akik nem lesznek kiemelkedőek a választott sportágukban, előbb utóbb csalódással, keserűséggel, 12-14-16 éves korukban (vagy későbbi utánpótlás korban) abbahagyják a versenyzést és hosszú időre, esetleg örökre abbahagyják a sportolást, kiesnek a sportrendszerből.

Számukra már nem opció a sportágválasztás, hiszen hosszú évekig, akár egy évtizedig egy eredmény orientált sportágban versenyeztek és új készségeket, képességeket ebben a korban más sportágban sokkal nehezebb megtanulni.

discouraged-athlete.jpg
Kutatás vagy tanulmány nélkül is egyértelmű, csak nézzük meg bármelyik sportszövetség publikus adatait, hogy a versenyzői létszámok drasztikusan csökkennek az egyre magasabb utánpótlás korosztályokban.

A Magyar Diáksport Szövetség (Hungarian School Sport Federation) nemrég tette közzé álláspontját a témában.
1_1.pngMagyarországon a sportban a monosport szemlélet az egyeduralkodó.

Monosport szemléletről és képzésről beszélünk, amikor egy teljes évi képzés során egy darab sportágat tanul és ismétel minél jobb eredmények elérése céljából a sportoló, eredményfókusszal és a cél végső győzelem. Az edzők, szülők, finanszírozók (magyar állam) és a közvélemény által jogosan elvárt eredménykényszer van.

A klasszikus látvány-és sikersportágaink (vívás, birkózás, kajak-kenu, úszás, vízilabda, labdarúgás, stb.) képzési rendszere egy jól bevált képzési és finanszírozási alappal rendelkezik, viszont mind a versenysport képzés, mind az aktív felnőttkorú tömegsport bázis fejlesztéséhez javasolt a szemlélet bővítés

A Sport Navigátor Multisport program célja a multisport szemlélet meghonosítása Magyarországon.
  • A szemlélet több sportág párhuzamos, egy képzési évben történő megismertetését jelenti a 6-12 éves korosztályban.
  • A fejlesztési programban nagy szerepe van a szociális kompetenciák (soft skillek) fejlesztésének (pl.: kreativitás, együttműködés, problémamegoldás, kommunikáció, bizalom).
  • Nem a versenyzés és a győzelem az elsődleges cél, hanem a sokoldalú fejlesztés és az élmény szerzés az által, hogy folyamatosan és egyre több sportágban ügyesedik a gyerek
  • A képzés során a sikert, vagy élmény nagy részben a képességek megszerzése adja.
  • Sportágválasztási szempontból:

Multisport a világban
Korábbi bejegyzésünkben bemutattuk azokat a gyerek sport klubokat, amik valamilyen szempontból már képviselik a multisport szemléletet.

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban szülők, edzők kezdik felismerni a multisport képzés előnyeit, pozitív hatásait. Az Egyesült Államokban például 60 millió 6-18 éves korú gyerek sportol, 44 millió 1-nél több sportágat űz.

Kutatások, tanulmányok és eredmények igazolják a multisport képzés hasznát, ezekből pár
érdekesség a főbb témakörökben:

Sportág specializáció:
  • A korai kiválasztású sportágak kivételével (úszás, gimnasztika-torna, műkorcsolya) a sportági változatosság/több sportág megismertetése kifejezetten ajánlott a korai szakaszban (6-8-10 éves kor).
  • Azok a gyerekek, akik korai életszakaszban specializálódnak egyetlen sportágra, azok lesznek, akik a leghamarabb felhagynak a sportolással, és nagyobb arányban lesznek inaktívak felnőtt korban.
  • 2013-ban a Journal of Sports Science and Medicine (JSSM) megjelentetett egy tanulmányt a fiatalkori sport specializáció témában. A tanulmány megállapította, hogy azok közül a fiatalok közül, akik 11, 13 és 15 évesen 3-féle sportban is versenyeztek, sokkal inkább váltak a későbbiekben a “választott/kedvenc” (mono)sportáguk elit sportolójává, mint akik 11-15 éves a korban csak egy sportra specializálódtak.
  • 15 éves kor alatt az egész éves, 1 sportágra specializált képzés sokkal nagyobb fejlődési kockázatot jelent, mint hasznot. Pozitív fizikai, lelki és társas kompetencia fejlődés akkor történik, amikor a fiatalok multisport képzésben vesznek rész gyerek- és serdülőkorban.
  • A Loyola University Chicago tanulmánya szerint a korai sport specializáció az egyik legerősebb indikátora a sportsérüléseknek. 70-93%-kal valószínűbb, hogy sérülést szenved az a sportoló, aki 1 sportra specializálódott, mint aki több sportágat űz.

    Motiváció:
  • Akkor lesz a legnagyobb a gyereknek a motivációja, hogy kiváló eredményeket érjen el egy sportágban, ha többféle sportágban szerezhetett tapasztalatokat és ezek alapján választhatott, hogy melyik sportban akar specializálódni (elköteleződni) serdülő korban.
  • Egy 30.000 fős kutatási minta alapján a 10-18 éves gyerekek motivációja nem egyértelműen a győzelemre irányul. Az elsődleges motiváció, hogy a sportolás “jó móka” (have fun) és hogy hétről-hétre ügyesedjenek. Ugyan fontos a versengés élménye, és hogy egy csapat tagjai legyenek, viszont a győzelem csak a 8-10. helyen szerepel, mint motiváció.
  • A gyerekek döntő többsége inkább játszana egy vesztes csapat kezdőcsapatában, mint ülne egy nyertes csapat kispadján.
  • A gyerekek sportrendszerből való kihullásának legfőbb okai között van a sportági eredménykényszer, a “jó móka” megszűnése és a szülői nyomás a nagyobb teljesítmény elérése érdekében.

    Képesség átvitel (skill transfer):
  • Az egyidejű, különböző sportági edzések sokkal hatékonyabbak lehetnek az emelt szintű készségek fejlesztésében a serdülőkorban.
  • Egy 2012-es kutatás alapján azok a fiatal férfi sportolók, akik multisport képzésben vettek részt, azok fizikailag erősebbek, robbanékonyabbak voltak, jobb mozgáskoordinációval rendelkeztek, gyorsabbak voltak, mint azon társaik, akik egy (mono)sportágra specializálódtak.
  • Több sportágban való részvétel hosszabb sport karriert, nagyobb magabiztosságot és motiváltságot, jobb mozgás koordinációt és mozgás tanulási képességet eredményez, ezen felül ezeknek a képességeknek a könnyebb átvitelét más sportágakra.
  • Egy 2012-es kutatás kimutatta, hogy a főiskolai sportolók 88%-a gyerekként több sportágat is kipróbáltak.
  • A világon legnézettebb sportág, az NFL (profi amerikai futball-liga) draftján (újonc kiválasztás) 2015-ben a 256 kiválasztott sportolóból 224 (87,5 %) többféle (multi)sportot űzött középiskolás korában.
Korosztály sajátosságok:
  • 2-5 évesek (kisgyermek): limitált alap ügyesség és alacsony egyensúly jellemző. Javasolt: futás, úszás, dobás, elkapás.
  • 6-9 évesek (kisiskolások): reakció idő nő, a testtartás és egyensúly automatikusabbá válik. Javasolt sportágak: futás, úszás, sí, labdarúgás alapok, baseball, tenisz, gimnasztika, küzdősportok-eséstechnika.
  • 10-12 évesek: komplex motoros készséget/ügyességet megkívánó (csapat)sportok javasoltak: labdarúgás, baseball-softball, hoki - floorball, röplabda.

Négy különböző aspektust érdemes figyelembe venni, amikor specializálódik és (mono)sportágat választ a gyermek a multisport képzést követő szakaszban:

  • adott sportághoz kapcsolódó készségek
  • sportági ismeret
  • motiváció
  • szocializáció
Bízunk benne, hogy a multisport szemlélet meghonosításával és fejlesztésével mind a magyarországi versenysportban elért dicsőségek, érmek számát, mind a szabadidős élménysport bázist közép-és hosszú távon növelni tudjuk.
9.png
A fenti előadás anyagokat a 2016. “A tanulás új útjai - HuCER2016” kaposvári konferencia Sportpedagógia szekciójában és az MSTT - Magyar Sporttudományi Társaság XIII. országos sporttudományi kongresszusán adtuk elő.

Források:
  • NATIONAL ASSOCIATON FOR SPORT AND PHYSICAL EDUCATION
  • ABBOTT, A., COLLINS, D., SOWERBY, K. & MARTINDALE, R. (2007). DEVELOPING THE POTENTIAL OF YOUNG PEOPLE IN SPORT: A REPORT FOR SPORTSCOTLAND BY THE UNIVERSITY OF EDINBURGH, SPORTSCOTLAND: EDINBURGH.
  • FRANSEN, J., PION, J., VANDENDRIESSCHE, J., VANDORPE, B., VAEYENS, R., LENOIR, M., & PHILIPPAERTS, RM. (2012). DIFFERENCES IN PHYSICAL FITNESS AND GROSS MOTOR COORDINATION IN BOYS AGED 6‐12 YEARS SPECIALIZING IN ONE VERSUS SAMPLING MORE THAN ONE SPORT. JOURNAL OF SPORT SCIENCES, 30, 379‐386.
  • AYANTHI, N., PINKHAM, C., & LUKE, A. (2011). THE RISKS OF SPORTS SPECIALIZATION AND RAPID GROWTH IN YOUNG ATHLETES. 2011 ANNUAL MEETING OF THE AMERICAN MEDICAL SOCIETY FOR SPORTS MEDICINE. APRIL 30TH-MAY4TH, SALT LAKE CITY, UTAH.
  • AMERICAN MEDICAL SOCIETY FOR SPORTS MEDICINE (2013, APRIL 23). EFFECTIVENESS OF EARLY SPORT SPECIALIZATION LIMITED IN MOST SPORT
  • CARLSON, R. C. (1988). THE SOCIALIZATION OF ELITE TENNIS PLAYERS IN SWEDEN: AN ANALYSIS OF THE PLAYERS’ BACKGROUNDS AND DEVELOPMENT, SOCIOLOGY OF SPORT JOURNAL, 5, 241‐256;
  • CÔTÉ, J., LIDOR, R., & HACKFORT, D. (2009). ISSP POSITION STAND: TO SAMPLE OR TO SPECIALIZE? SEVEN POSTULATES ABOUT YOUTH SPORT ACTIVITIES THAT LEAD TO CONTINUED PARTICIPATION AND ELITE PERFORMANCE. INTERNATIONAL JOURNAL OF SPORT AND EXERCISE PSYCHOLOGY, 9, 7‐17.
  • RUSSELL, W.D., & LIMLE, A.N. (2013). THE RELATIONSHIP BETWEEN YOUTH SPORT SPECIALIZATION AND INVOLVEMENT IN SPORT AND PHYSICAL ACTIVITY IN YOUNG ADULTHOOD. JOURNAL OF SPORT BEHAVIOR, 36, 82‐98.
  • WEIRSMA, L.D. (2000). RISKS AND BENEFITS OF YOUTH SPORT SPECIALIZATION: PERSPECTIVES AND RECOMMENDATIONS. PEDIATRIC EXERCISE SCIENCE, 12, 13-22.
  • AICINENA S. YOUTH SPORT READINESS: A PREDICTIVE MODEL FOR SUCCESS.
  • MARTHA EWING AND VERN SEEFELDT (1990), MICHIGAN STATE UNIVERSITY, AMERICAN YOUTH AND SPORT PARTICIPATION, ATHLETIC FOOTWEAR ASSOCIATION.
  • CHANGING THE GAME: JOHN O'SULLIVAN
  • SÁNCHEZ-­‐MIGUEL, LEO, SÁNCHEZ-­‐OLIVA, AMADO, & GARCÍA-­‐CALVO, (2013): THE IMPORTANCE OF PARENTS' BEHAVIOR IN THEIR CHILDREN'S ENJOYMENT AND AMOTIVATION IN SPORTS.
Szólj hozzá

motiváció utánpótlás specializáció versenysport tömegsport multisport sportágválasztás monosport